onsdag 14 maj 2014

Digestivekex "homemade"

Jag är barnsligt förtjust i Digestivekex.... Tyvärr är Digestivekexen i affären inte speciellt nyttiga, de innehåller oftast palmolja och en hel del onödigt socker så därför äter jag dom väldigt sällan. När jag för ett tag sedan satt och kikade runt på lite recept (ett av mina stora intressen är att läsa igenom recept på receptsidor, bloggar med mera, där samlar jag mängder med tips och idéer till matlagning och bakning) snubblade jag över ett recept på just Digestivekex, äntligen! Jag har haft detta recept sparat ett tag nu då jag verkligen inte hunnit baka och en av ingredienserna var Skrädmjöl som är ett rostat fullkornsmjöl gjort på havre och det är just detta mjöl som ger kexen sin karaktär. I veckan var jag iaf och köpte in detta mjöl på hälsokostbutiken i stan då det inte fanns på Willys och idag blev det bakning av..... Kexen var hur enkla som helst att göra och dom smakar bättre än de man köper i butik. Try this at home!!

Ca 35 kex

150 gram smör
1/2 tsk salt
1 msk rårörsocker
1 dl oatly havredryck (eller vanlig mjölk)
1 1/2 dl havregryn
2 1/2 dl skrädmjöl (Saltå kvarn)
2 dl dinkelsikt
1 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat

Sätt ugnen på 200 grader. Smält smöret i en kastrull på spisen. Dra av från värmen och tillsätt havredryck (mjölk), salt, rörsocker, havregryn och skrädmjöl. Låt svalna. Blanda dinkelsikt med bakpulver och bikarbonat. Blanda ner det i kastrullen med havredegen. Blanda ihop till en fast deg. Ta bitar av degen och kavla ut på mjölat bakbord. Kavla ut jämnt tjock ca 3 mm. Stansa ut kex med ett runt kakmått ca 6 cm i diameter (jag hade inget runt kakmått utan hittade ett perfekt glas i den storleken). Lägg kexen på plåt med bakplåtspapper och grädda mitt i ugnen i ca 12 minuter. Låt svalna på galler och förvara torrt i en burk med lock.


Dessa ska definitivt testas till kaffepausen i pluggandet.

P&K

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar