måndag 25 november 2013

Saffransscones

Dessa gyllengula underbart goda scones råder jag er verkligen att testa till helgfrukosten i adventstider. 

100 gram smör
1/2 gram saffran
1 msk flytande honung
4 dl rågsikt
4 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
4 dl mellanfil

Sätt ugnen på 250 grader.
Smält smöret.  Tillsätt saffran och honung. Låt svalna något. Blanda rågsikt, mjöl, bakpulver och salt i en bunke. Tillsätt filen och smörblandningen och rör snabbt ihop till en deg. Forma 4 kakor och lägg på bakplåtspappersklädd plåt. Skåra kakorna med kniv i fyra delar. Grädda mitt i ugnen 10-12 minuter.

Jag avnjöt mina med keso och lite apelsin/fläder marmelad och en stor kopp te, mmmmmmm..... 

Tyvärr mina vänner så försvan den fina bilden jag tog på detta fina bakverk :(...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar