söndag 19 januari 2014

Laxig paj

Jag har funnit laxen och det goda i laxen som alla talat om. Innan har jag haft svårt att få till det och sällan tyckt att det blir gott med lax. Senaste tiden har jag hittat många rätter som blivit riktigt riktigt goda. 
Lax är ju också jätte nyttigt och bör ingå i en välbalanserad kost med sina nyttiga omega 3 fetter. 

Paj med lax har jag inte vågat mig på innan men idag äter jag lunchrester av denna goda paj som jag lagade till i fredags. 

Lax och grönkålspaj
6 portioner

Pajskal:
150 gram smör
2 dl fullkorn dinkelmjöl
1 dl siktat dinkelmjöl
1 msk vatten

100 gram grönkål
1 dm purjolök
200 gram kallrökt lax
3 ägg
2 dl grädde
3 dl mjölk
1 dl riven ost
25 gram pinjenötter

Mixa ihop alla ingredienser till pajskalet tills det blir en klump i matberedare (eller för hand). Låt vila i plastfolie i kylen ca 30 minuter.
Sätt ugnen på 200 grader.
Kavla ut pajdegen och täck en pajform med den. Nagga botten och förgrädda i ca 10 minuter. Ta ut och sänk värmen till 175 grader.
Strimla grönkål, purjolök och laxen. Lägg i pajskalet. Vispa ihop ägg, grädde och mjölk. Salta och peppra.  Häll över i pajformen. Strö över riven ost och pinjenötter. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 45 minuter.


Jag serverade med en grönkålsallad blandad med avokado citron och tomater.

Mmmmm...

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar