torsdag 16 januari 2014

Müsli

Müsli är toppen frukost för barnen med lite naturell yoghurt. Själv äter jag helst havregrynsgröt, men det spelar ingen roll hur jag än försöker så är det jätte trögt att få med barnen på gröttåget!
Müsli fungerar i alla fall perfekt och jag skickar iväg pigga och mätta barn till skolan på morgonen. 

Müsli är bra på det viset att du enkelt slänger ihop det själv hemma och har på så vis koll på innehållet. Det går också att variera müsli i all oändlighet. Byta ut nötter, frön och gryn. Variera bär och torkad frukt. Krydda med olika kryddor, smaker m.m. 
Idag testade jag en ny variant som barnen ännu inte godkänt men jag gillar den och delar gärna med mig av receptet.

Chokladmüsli 

6 dl rågflingor
150 gram grovhackade blandade naturella nötter (jag hade mandel och valnöt)
1/2 dl linfrö
1/2 dl vatten
1/2 dl flytande honung
3 msk kakao
1 tsk vaniljpulver
1 nypa flingsalt
1 dl kokos
1/2 dl torkade gojibär
1/2 dl russin

Sätt ugnen på 175 grader.
Blanda gryn, nötter och linfrö i en bunke. Blanda ihop vatten, honung, kakao, vaniljpulver och salt till en chokladsås. Blanda såsen med grynblandningen. Lägg på en plåt med bakplåtspapper. Grädda i ugnen 10 minuter. Tillsätt kokos och grädda ytterligare 5 minuter.
Låt svalna och blanda därefter i gojibär och russin. Förvara i lufttät burk.



Varsågoda!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar